صنایع ECAبیش از 40 سال است که نیازهای نیروهای بلژیک را برآورده مینماید. اخیرا یک AUV تحت عنوان PAP MK6 را تحویل داده است، این وسیله بدون سرنشین زیر سطحی توانایی شناسای و تخریب مین را داشته و برای شناورهای MCM کلاس Tripartite طراحی و عملیاتی میشود. در این شناور وسیله تا موقعیت مورد نظر پیش رفته و سپس کپسول تخریب گر خود را که در زیر بدنه آن قرار دارد را رها نموده و سپس از محل دور می شود.
مشخصات زیر سطحی مدل PAP MK6 در ادامه ارائه شده است.
در شکل زیر قسمت کپسول منفجرشونده قابل حمل در این مدل از وسیله هوشمند است که براساس ابعاد استاندارد ناتو ساخته و روی این مدل نصب شده است.
گروه ECA، از طریق زیر تابعه رباتیک ECA، یک قراردادی 450 میلیون یورویی با نیروی دریایی بلژیک و هلند پیشنهاد داده است. این پروژه در زیرقرارداد برنامه [1]MMCM با وزارت دفاع بلژیک است. هدف این برنامه توسعه، تولید و صلاحیتسنجی سیستمهای خودمختار به منظور مقابله با انواع مین دریایی است. این برنامه دارای سه گام زمانی و در ابتدا آغاز فاز طراحی است، مراحل بعد به گزینههای قرار داد بستگی دارد که میتواند شامل ساخت، آزمایش و توانایی مقابله با مین و کاربردهای اقیانوس شناسی نیز باشد. در این قرار داد ECA ملزم به تحویل دهی 10 (جعبه ابزار) (منظور خود وسیله بدون سرنشین و تمامی ملحقات و تکمیل کنندهایی است که در قرار داد ذکر شده است) از مجموعهای از سیستمهای مستقل است. هر جعبه ابزار با یک شناور بدون سرنشین (USV) اینسپتور 125[2] یکپارچه شده و شامل وسیله زیرسطحی بدون سرنشین (AUV) مدل A-18M، سونار یدک شونده T-18M، وسیله بدون سرنشین کنترل از راه دور SEASCAN (ROV)، سیستم مین K-STER، سیستم گسترهساز[3] توسعه داده شده بوسیله صنایع CTM هلند و وسیله هوایی بدون سرنشینVTOLبا وزن 200 کیلوگرم است. این سیستمها کاملاً با سیستم ECAMCMUMISOFTC2 کاملاً یکپارچه خواهند شد که با سیستم SMMD گروه Naval برای ایجاد یک سیستم جدید عملیاتی جنگ مین به سیستم جنگی کشتی مادر متصل و یکپارچه شده است. در شکل زیر مجموعه ای از این تجهیزات به همراه شناور هوشمند نشان داده شده است.
[1]MARITIME MINE COUNTERMEASURES
[2] Inspector 125
[3]Sweeping سیستمی برای جستجو و اکتشاف زیر آب
در ادامه برخی از مشخصات وسیله هوشمند زیرسطحی A-18Mارائه شده است. این وسیله در بین مدل های ECA جزء سایز متوسط ها و آب اندازی و آبگیری آن آسان و بوسیله سیستم مدولار LARSصورت میگیرد. از این وسیله برای شناسایی مینها تا عمق 180 متر و محدوده 9/1 کیلومتر مربع قابل عملیاتی است.
خبرگزاری NavalNews با مدیر برنامه ECA آقای دانیل اسکورزیچ در مورد برنامههای شرکت مصاحبه نمود. در ادامه این مصاحبه ارائه می شود.
NavalNews : نظر شما در مورد این پروژه نسبت به برنامه MMCM فرانسه و انگلستان چیست؟
برنامه MMCM از سال 2016 و 2017 مبتنی بر دستیابی به سیستمهای بدون سرنشین است که اخیرا در حال توسعهاند و اجرای آن با موفقیت در سال های 2016 و 2017 در دریای شمال نشان داده شده است. از بین محصولات شرکت ECA تنها یک مدل مربوط به سال 2014 است و بقیه همه در 5 سال گذشته توسعه یافته اند. علاوه بر این، پیشرفت سریع فناوری رباتیک به " جعبه ابزار" بلژیکی – هلندی اجازه میدهد که آخرین پیشرفتها در زمینه کاهش اندازه، وزن، استقلالپذیری، ظرفیت بارگیری، مصرف باطری و غیره، ضمن حفظ عملکردهای برابر یا بهتر در مقایسه با محصولات توسعه داده شده در برنامه MMCM فرانسه و انگلستان (فرانسه و انگلستان برنامه MMCM را انجام داده اند) را داشته باشیم. به عنوان مثال کاهش وزن باعث میشود که بتوان این وسایل را به راحتی در یک USV کوچک جای و بوسیله سامانه آباندازی و آبگیری کاملا اتوماتیک LARS[1] عملیاتی نمود. این طرح به صورت مفهومی توسط نیروهای مسلح فرانسه با نام شمشیر ماهی[2] ارائه شده است. در این طرح اندازه AUV با توجه به USV در نظر گرفته نشده است. شناور سطحی Inspector125 براساس طرح موریک[3] به منظور تسهیل استقرار و بازیابی وسایل بدون سرنشین سطحی و زیرسطحی در شرایط دریایی (تا فورس 4) است. بدین منظور حرکت رول این شناور تا 40 درصد کاهش یافته است. علاوه براین پلتفرم کاملا غرق ناپذیر و در برای انفجارات دریایی مقاومت بالایی را دارد.
[1]Launch and recovery systems
[2]Swordfish
[3]Mauric
شناور اینسپتور 125 مجهز به سونار سه بعدی است که قابلیت تشخیص و دسته بندی بالایی را دارد. به عنوان مثال سونار، توری ها و موانعی که دشمن در اطراف مین برای فریب AUV قرار داده را نیز شناسایی می نماید. جعبه ابزار که برای برنامه MCM طراحی خواهد شد، به منظور کاهش ردپای لجستیکی و هزینه های مالکیتی طراحی شده است. تنها بودن ECA در روند طراحی و شناخت از ویژگی رباتهای سطحی و زیرسطحی باعث میشود که ECA از بخشها و زیرمجموعه های مشترک استفاده حداکثری را داشته باشد. این امر تأثیر بسزایی در انتخاب مناسب ابعاد بندی تجهیزات دارد.
برای مثال سونار یدک شونده T-18M مستقیما از AUV-18Mمشتق شده است و 80 درصد قطعات این دو سیستم مشترک هستند. علاوه بر این، از آنجا که T-18M مجهز به باطری است و نیازی به برق رسانی آن از طریق کابل بکسل نیست، باعث می شود از کابل با قطر کوچک و به تبع آن وینچ بکسل و ژنراتور برقی روی عرشه شناور استفاده کنید. LARS در داخل USV برای سیستم های بدون سرنشین A18-Mو T18-M نیز متداول است، فقط باید سطح اشتراک با قسمت جلوی USV در نظر گرفته شود. همه این ها منجر به کاهش مواد و قطعات یدکی می شود.
تمام وسایل بدون سرنشین در سیستم فرماندهی و کنترل C2 UMISOFT MCMیکپارچه شده اند، که با سیستم SMMD گروه Naval برای تشکیل سیستم ماموریت جنگ مین استفاده می شوند. این یک مزیت بزرگ از نظر عملیات و امنیت سایبری است. کل مجموعه توسط یک سیستم ماموریت واحد (سیستم مدیریت یکپارچه ماموریت (IMMS) مبتنی بر دو سیستم مدیریت می شود: C3 I4Drone Naval Group و سیستم UMISOFT C2 ECA Group، که کاملاً یکپارچه هستند و نظارت، برنامه ریزی و آمادهسازی مأموریت، واقعی- مدیریت ماموریت زمان و تجزیه و تحلیل داده ها از همه سنسورهای پهپاد. IMMS را میتوان بوسیله آن از دریا یا زمین پیاده سازی کرد.
Naval News - آیا در این جعبه ابزار برنامه توسعه را برای پاسخگویی به نیازهای ویژه نیروی دریایی بلژیک و هلند در نظر گرفته شده است؟
دانیل اسکورزیچ - نیازهای نیروی دریایی بلژیک و هلند ما را ملزم میکند که برخی از وسایل بدون سرنشین و سیستم های از جمله USV را سازگار کنیم. ترفندهای جزئی در مورد سایر سیستم های ربات نیز لازم است، به منظور ادغام ویژگیهای درخواست شده توسط مشتری. علاوه بر این، UMISOFT به منظور ادغام سیستم جابجایی مین و پهپاد سازگار خواهد بود. در این پروژه سیستم Sweeping یا جاروب کردن توسط CTMS لهستان تهیه می شود.
کلیه فعالیتهای برنامهریزیشده تحقیق و توسعه[1] به صورت منسجم و با برنامه بیان می شود: ما ابتدا پیشنهاد رویکرد نوآوری، چه از نظر فناوری (هوش مصنوعی، شبیه سازی، آزمایشهای فنی در دریا، امنیت سایبری) و هم از نظر مشارکت محلی (همکاری دانشگاهی، همراهی نیروی دریایی بلژیک با نیازهای در حال تحول آنها و تهدید عملیاتی در حال تغییر) را داشته ایم.این رویکرد تمام آنچه فن آوری می تواند به منظور بهبود عملکرد سیستم های جنگ مین داشته باشد را در نظر گرفته اما بازخورد عملیاتی را نیز در نظر می گیرد.
[1]R & D
Naval News - کدام بخش از این پروژه با همکاری بلژیک انجام می شود؟
دانیل اسکورزیچ - همکاری صنعتی و برنامه انتقال دانش در طی 20 سال آینده در این جا مد نظر است که شامل :
- بیش از 39 همکاری در همه مناطق کشور بلژیک.
- چرخش اقتصادی پایدار.
این امر ، از مرحله طراحی، طیف گسترده ای از تأمین کنندگان و شرکای بلژیکی را به منظور توسعه و تداوم صنعت دفاعی بلژیک درگیر خواهد نمود. 39 مشارکت در حال حاضر امضا شده است. شش نفر دیگر در حال نهایی شدن هستند. شرکای مختلف به سه نوع فعالیت کمک می کنند: ساخت و ساز و ادغام، تحقیق مجدد و توسعه (تحقیق و توسعه) و نگهداری (ISS).
Naval News - آیا ECAمسئول آموزش خدمه در آینده است؟
دانیل اسکورزیچ - خدمه بلژیکی و هلندی در ماه های قبل از تحویل هر کشتی آموزش خواهند دید. این جلسات آموزشی از شبیه ساز تحویل داده شده به آموزشگاه EGUERMIN Ostend شروع میشود و سپس به کشتی ها تعمیم می یابد. برای جعبه ابزار ، ECA مربیان نیروی دریایی را در استفاده و نگهداری از روبات های کشتی (OLM) آموزش داده و تیم های نگهداری نیروی دریایی را برای هدایت از ساحل (ILM، DLM) آموزش خواهد داد.